Może nie mają identycznych poglądów, nie pracują według identycznych schematów, nie osiągają identycznych wyników jak ich starsi koledzy. Jednak kiedy zrozumiesz ich sposób myślenia, czego potrzebują i co ich motywuje, możesz zamienić utalentowanych milenialsów w „firmowe złoto”.
Jak szkolić milenialsów, aby pracowali bardziej efektywnie (a sami byli też szczęśliwsi)

Osoby w wieku od 25 do 40 lat, których określa się nazwą milenialsi, czy też pokolenie Y zajmują już prawie połowę miejsc pracy w czeskich firmach. Do 2025 roku będą oni stanowić większość populacji w wieku produkcyjnym. Kiedy uświadomisz sobie, jak wielką siłę roboczą stanowi to pokolenie na rynku pracy, dojdziesz do wniosku, że nadszedł czas aby poznać ich mocne strony.
Dobrze wyposażony na przyszłość
To pokolenie w czasach swojej młodości cierpiało z powodu zbyt wolnych procesorów komputerowych czy ślimaczącego się Internetu. Jednak we wczesnej dorosłości przeżywali ekspresowy napływ technologii informatycznych, które na stałe ukształtowały ich postmodernistyczny styl życia oraz myślenie.
Milenialsi mają inny charakter i mentalność, również dlatego, że ich rodzice poświęcali im więcej czasu. Znają swoje cele, są towarzyscy i lubią pracować w zespole. Cechuje ich również umiejętność posługiwania się językami obcymi.
Różnice są tak widoczne, że zauważają je nawet trenerzy w czeskich firmach. Zdaniem Zdeňki Bohmovej z firmy T&D/HR Business Partner w SAZKA a.s., pewna różnica międzypokoleniowa jest wyczuwalna: „W Sazce nie kategoryzujemy i nie faworyzujemy żadnego pokolenia. Staramy się oferować wszystkim pracownikom różne rodzaje szkoleń, aby dopasować je do ich stylu uczenia się. Jednak powszechnie wiadomo, że milenialsi mają nieco lepsze umiejętności w zakresie technologii i znajomości języka.
Apetyt na wiedzę mają we krwi
Kluczem do duszy pokolenia Y jest nacisk na ich ciągły rozwój. Doświadczeni eksperci L&D radzą, by inwestować i próbować zatrzymać milenialsów poprzez edukację. Atrakcyjna oferta kursów i szkoleń opłacanych przez firmę w perspektywie długoterminowej mocno się opłaca. Nie chodzi tylko o naukę nowych umiejętności, równie ważne jest przywiązanie milenialsów do firmy w sposób nieagresywny.
„Np. starsze pokolenie woli przeczytać papierową wersję dyrektywy nt. bezpieczeństwa cybernetycznego, młodsze zaś jednoznacznie preferuje gamifikowaną wersję w postaci gry komputerowej. Uczą się nowych rzeczy jednocześnie dobrze się przy tym bawiąc. Taka forma najzwyczajniej im odpowiada” – mówi Zdeňka Böhmová z firmy Sazka.

Time Management – metody zarządzania sobą w czasie
Honorata Kifner
Prawie każdy z nas planuje, stara się wyrobić ze wszystkim, być na czas – a wychodzi to różnie. Czasem, podobnie jak pogodą, zarządzać się nie da. Ale sobą, swoimi priorytetami, planami, a nawet własną efektywnością już można. Dowiedz się, jak to zrobć.
5 sprawdzonych metod współpracy z milenialsami
Jak zatem szkolić milenialsów, aby miały dla nich sens, dawało korzyści i sprawiało radość? Oto kilka sprawdzonych strategii, które możesz wypróbować w swojej firmie.
1. Microlearning w małych porcjach
Milenialsi są niezwykle ciekawi świata. Lubią rozwijać swoje umiejętności i kompetencje. Doskonale sprawdzają się u nich takie metody edukacyjne, które „serwują” wiedzę w krótkich intensywnych porcjach. Metoda ta nazywa się microlearning (mikronauka) i przynosi wiele korzyści nie tylko nowym pokoleniom, ale jest również bardzo atrakcyjna dla starszych pokoleń. Poprawia bowiem motywację, koncentrację i poprawia zrozumienie danego tematu.
Milenialsi stanowią w naszej firmie zdecydowaną większość – około 80%. W porównaniu ze starszym pokoleniem widzimy, że osoby te są zdecydowanie bardziej otwarte na nowe trendy i technologie edukacyjne.
2. Coaching na właściwej fali
Milenialsom brakuje cierpliwości, która jest charakterystyczna dla starszych pokoleń. Jednak z pomocą odpowiedniego coachingu i mentoringu można ich wesprzeć i wykorzystywać ich mocne strony. Ponadto milenialsi są dumni ze swojej pracy i uwielbiają się doskonalić. W odróżnieniu od starczego pokolenia, traktują porażkę jako część procesu. Dla nich porażka jest po prostu sposobem na poprawę. Nauka na błędach jest dla nich czymś naturalnym, nigdy nie traktują porażki jak tragedii życiowej.
3. Wykorzystywanie „dopieszczonych” technologii
Milenialsi doskonałą orientują się we wszelkich nowinkach technologicznych i potrafią doskonale wykorzystać ich możliwości. I właśnie tutaj należy upatrywać wzrostu Twojej firmy. Ale nie wystarczy wyposażyć ich w szybki komputer i najnowszy smartfon. Nowoczesne urządzenia muszą być używane i wykorzystywane w całej firmie. I to na co dzień. Tylko wtedy będą mogli ustalić własne tempo i zyskać tak im potrzebną elastyczność i wolność.
4. Atrakcyjne treści wideo
Większość użytkowników woli oglądać i słuchać niż czytać, dotyczy to zwłaszcza pokolenia Y. Dlatego metodą ich edukacji i rozwoju powinny być krótkie intensywne filmy wideo, które nastawione są na ich krótkotrwałą atencję i szybki styl myślenia. Atrakcyjne treści pozwolą im powoli i stopniowo się doskonalić, każdego dnia.
5. Gamifikacja to nie tylko gry
Również z Czechach gamifikacja jest trendem mocno rosnącym. I to nie tylko w domu czy w szkołach, wdraża je również całkiem sporo firm. Otóż firmy dostrzegły jaki mają potencjał w zakresie szkoleń firmowych. „W Sazce lubimy gamifikację. Wdrażamy ją właśnie dlatego, aby pewne tematy były bardziej „zjadliwe”. Gamifikacja zmienia rutynowe, nudne czynności w „fajne” wyzwanie i napędza motywację oraz koncentrację” – mówi Zdeňka Böhmová z firmy Sazka.

Komunikacja międzykulturowa
Aneta Liszka
W tym kursie zastanowimy się czym tak naprawdę jest kultura i jak wpływa na nasze zachowanie i postawy. Jak budować świadomość kulturową, by rozwijać umiejętności komunikacji międzykulturowej.
(Nie tylko) milenialsi są Twoją przyszłością
Dzięki odpowiednim szkoleniom korporacyjnym, Ty i Twoi pracownicy z pokolenia Y możecie zbudować dojrzałą firmę, która nadąża za najnowszymi trendami i jest atrakcyjna zarówno dla Twoich klientów, jak i osób poszukujących pracy. Dodatkowo, dzięki wprowadzeniu nowych metod szkoleniowych (w szczególności microlearningu i gamifikacji), Twoi pracownicy zyskają nowe spojrzenie w swoje zadania zawodowe i ich rozwiązania.