Komunikacja w firmie odgrywa kluczową rolę. Dotyczy to również sytuacji, kiedy Twoi pracownicy mają bezpośredni kontakt z anglojęzycznymi klientami. Twoi menedżerowie, sprzedawcy czy marketerzy mogą być fenomenalnymi specjalistami. Jednak kiedy hamuje ich brak znajomości języka, stosują niezrozumiałe zwroty w komunikacji pisemnej, pojawia się problem – dla Twojego klienta i Twojego biznesu. Istnieje jednak sprawdzona strategia, dzięki której możesz długoterminowo poprawiać znajomości języka angielskiego wszystkich kluczowych pracowników.
Krok po kroku: Jak skutecznie wspierać naukę języka angielskiego wśród swoich pracowników

Szczegóły strategii powinna każda firma dopasować do własnych możliwości – w zależności od środków finansowych, liczby pracowników, poziomu znajomości języka, rodzaju biznesu itp. W każdym razie, jeśli w prowadzeniu swojej firmy zastosujesz większość poniższych punktów, Twój handel zagraniczny może wkrótce osiągać znacznie lepsze wyniki.
#1 Zacznij od sprawdzenia znajomości języka
Pierwszym krokiem jest ocena poziomu znajomości języka obcego poszczególnych pracowników. Nie ma sensu męczyć początkujących uczniów zaawansowanym angielskim i odwrotnie. Doświadczonych „speakerów” męczyć nauką zasad ortografii. W dodatku może się okazać, że ktoś będzie doskonale pisał, ale ma spore braki w mówieniu, ktoś inny zaś może być doskonałym mówcą, ale poprawne pisanie jest jego piętą Achillesa.
Bronislav Sobotka, znany jako anglista Broňa, tak opisuje znajomość angielskiego: „Ogólną znajomość języka można porównać do wody w drewnianym wiadrze. Wiadro to ma po bokach otwory, osobny otwór dla umiejętności pisania, osobny dla umiejętności mówienia, osobny dla znajomości ortografii itp. Każdy z tych otworów jest na innej wysokości, w zależności od poziomu umiejętności. Poziom twojego angielskiego będzie więc zawsze na takiej wysokości, na jakiej znajduje się najniższy otwór.”
W pierwszej fazie należy więc określić kto i jaki rodzaj szkolenia lub kursu potrzebuje. Możesz sprawdzić indywidualną wiedzę swoich pracowników za pomocą własnych testów stworzonych przez kompetentnego anglistę z Twojej firmy. Możesz też skorzystać z różnych testów online, bądź zwrócić się do szkoły językowej lub lektora z zewnątrz.
#2 Stwórz kompleksowy program
Na podstawie wyników testu stwórz kompleksowy program szkoleniowy. Powinien on zawierać nie tylko szczegółowy plan regularnych kursów i szkoleń dla każdego pracownika. Powinien też zawierać z góry określone cele – czego dany pracownik nauczy się w wyznaczonym czasie i w jaki sposób jego poziom wiedzy będzie oceniany. Słynny cytat Henry’ego Kissingera ma zastosowanie również z przypadku nauki języka angielskiego: „Jeżeli nie wiesz dokąd zmierzasz, każda droga zaprowadzi Cię donikąd”.
Plan szkoleń może obejmować różne metody nauczania, takie jak wspólne kursy, mentoring lub lekcje indywidualne. Należy również skoncentrować się na właściwym doborze lektorów oraz zapewnieniu wysokiej jakości materiałów. Dla powodzenia Twojej strategii ważne jest, aby program był w Twojej firmie łatwo dostępny dla każdego, tak aby można było się ciągle doskonalić. „Im łatwiejszy będzie pierwszy krok na drodze do bajecznego angielskiego, tym większe prawdopodobieństwo, że uczeń wytrwa do końca kursu” – podkreśla Bronislav Sobotka opierając się na własnych doświadczeniach.
Jeśli chcę biegać lepiej, to muszę biegać. Jeśli chcę malować lepiej, muszę malować. Zasada ta obowiązuje również dla nauki języków obcych.
#3 Motywuj, żeby używać języka na co dzień
Niezmiernie ważna jest równowaga pomiędzy teorią a ćwiczeniami. Jednak równie ważny jest aspekt „życiowego” korzystania z języka. Jeśli chcesz, aby Twoi pracownicy jak najszybciej poprawili swoje umiejętności, zachęcaj ich do używania języka na co dzień. Zaufaj im i pozwól mówić i pisać, jeśli tylko jest taka możliwość.
„Jeśli chcę lepiej biegać, muszę biegać. Jeśli chcę malować lepiej, muszę malować. Ta sama zasada obowiązuje w nauce języków obcych, mimo iż wielu ludzi z jakiegoś powodu tego nie kupuje. Zamiast tego, po prostu czytają i słuchają. Ale to po prostu tak nie działa… – dodaje znany miłośnik języka angielskiego.
Zatem podczas spotkań, prezentacji czy interakcji ze współpracownikami lub klientami, Twoi pracownicy powinni mieć okazję do przetestowania swoich postępów w nauce. Twoje pozytywne podejście i aktywna postawa powinny również powstrzymać ich od martwienia się o swoje porażki, niedoskonałości czy zawstydzenia.
#4 Pozwól im uczestniczyć w „misjach” zagranicznych
Ten punkt może być dla Ciebie trudny do realizacji, zwłaszcza jeśli nie dysponujesz wystarczającymi finansami. Wysłanie pracownika na trzymiesięczny staż nie jest tanie. Powinieneś sam ocenić, czy taka kosztowna i czasochłonna inwestycja zwróci się Twojej firmie.
Jeśli jednak masz wystarczające rezerwy finansowe, zaoferuj pracownikom możliwość wyjazdu do krajów anglojęzycznych. A jeśli Twoje możliwości są jeszcze większe, możesz również umieścić ich w międzynarodowych zespołach w swoich zagranicznych oddziałach. Zobaczysz jak bardzo poprawi się ich poziom znajomości języka.
Bronislav Sobotka wspomina czasy, kiedy uczył angielskiego obcokrajowców w Oxfordzie: „Postępy, jakie wtedy w ciągu zaledwie kilku tygodni robili uczniowie, były niesamowite. Byli zmuszeni używać języka angielskiego przez cały dzień, oni naprawdę robili postępy w tempie błyskawicznym. Dodatkowo dostawali ogromny zastrzyk pewności siebie.”
#5 Zastosuj edukację online
W swojej strategii nie zapominaj również o nowoczesnych aplikacjach, kursach wideo online czy e-bookach. Nauka online daje wiele korzyści Twoim pracownikom, ale również Twojej firmie. Możliwość korzystania z kursów online kiedy chcesz i gdzie chcesz daje oszczędności, elastyczność kursów oraz stałą jakość nauczania czy też dostępność najlepszych lektorów językowych.
„Z pewnością wszyscy pamiętamy jak bardzo nie lubiliśmy niektórych szkolnych przedmiotów. Często ta niechęć wynikała bardziej z niechęci do samego nauczyciela niż do przedmiotu nauczania. Na szczęście żyjemy dzisiaj w cudownych czasach, kiedy każdy człowiek może wybrać dokładnie takiego nauczyciela, jaki mu odpowiada.” – dodaje popularny lektor angielskiego online.
Dzięki nowoczesnym platformom wykładowcy i studenci mogą udostępniać sobie informacje, materiały szkoleniowe czy też wzajemnie się porozumiewać bez konieczności przemieszczania się w konkretne miejsce. Edukacja online może dzisiaj częściowo bądź całkowicie zastąpić tradycyjne metody nauczania.
#6 Doceniaj postępy w sposób widoczny
Pamiętaj, aby nie lekceważyć tego kroku. Jeśli Twoim pracownikom brakuje wewnętrznej motywacji, trudno będzie ich przekonać, aby wytrwale doskonalili swoją znajomość języka. Z drugiej strony, motywacja zewnętrzna, pochodząca od przełożonego lub współpracowników może być odebrana krytycznie. Zwłaszcza dotyczy to osoby wątpiącej w swoje umiejętności lub tracącej motywację.
W trakcie swoich zajęć zauważył to Bronislav Sobotka: „Dla Ciebie może to być tylko kilka nieistotnych zdań. Ale dla tej konkretnej osoby może to być kluczowy moment, aby zdobyć w sobie odwagę i wytrwać. Po latach od swoich byłych uczniów słyszałem niejednokrotnie, że moje wsparcie pomogło mu wytrwać w nauce. Przy tym ja nie przypominałem sobie tych konkretnych sytuacji”.
Zachęcaj więc swoich pracowników, doceniaj i zauważaj ich postępy, dodawaj im otuchy i umożliwiaj pracować nad sobą. W Twoim planie mogą znaleźć się również ciekawe premie i nagrody, dla tych którzy zrobią największe postępy w nauce języka. Forma i wysokość nagrody zależy wyłącznie od Ciebie – doskonale wiesz, że drobna rzecz również może cieszyć.
#7 Regularna ocena postępów
W swoim planie nie zapominaj o regularnej ocenie postępów. Polecamy Ci wykorzystać podobny rodzaj testu jaki robiłeś na wstępie, kiedy oceniałeś poziom znajomości języka. Jeśli wykorzystasz inny rodzaj testu, trudniej Ci będzie ocenić jakie postępy naprawdę zostały poczynione.
Wyniki pokażą nie tylko suche informacje, ale również gdzie Twoi pracownicy dokonali postępów a gdzie pozostaje jeszcze pole do pracy. Potraktuj je jako informację zwrotną o tym, czy dobrze przygotowałeś swój program i czy Twoja strategia jest skuteczna i efektywna. Jeśli widzisz luki, zmodyfikuj swoją strategię, aby skutecznie wspierać naukę angielskiego z doskonałymi wynikami.

Unikaj tych błędów! Najczęstsze kalki językowe z polskiego na angielski
Darek Pilis
Kurs pokazuje najczęstsze błędy popełniane przez Polaków. Ten kurs pozwali Ci uniknąć kalek językowych, aby codzienna komunikacja w języku angielskim stała się bardziej precyzyjna i naturalna, a język zbliżony do tego, którego używają native speakerzy.