Im bardziej zmotywowany uczeń, tym lepsze wyniki w nauce. Zasada ta dotyczy również rozwoju pracowników. Menedżerowie z działu Learning and Development (L&D) odpowiedzialni za szkolenia pracowników zachodzą w głowę jak najlepiej zmotywować pracowników do nauki. Z badań wynika, że jedną z najbardziej sprawdzonych metod jest zaoferowanie pracownikom szkoleń z takimi treściami, które wykorzystają w swojej pracy.
„Szkolenia dla sztuki” drogą do demotywacji: Zaoferuj pracownikom szkolenia, których naprawdę potrzebują

Ciekawość i zainteresowanie jest siłą napędową do wiedzy
Pamiętasz jak niechętnie uczyłeś się w szkole rzeczy, o których wiedziałeś, że nigdy ich nie wykorzystasz? Czasy co prawda się zmieniają, ale ludzie pod tym względem pozostaną zawsze tacy sami.
Kiedy zmusza się kogoś do nauki treści nieprzydatnych w pracy lub życiu, efekty bywają zwykle marne. Powody są dwa. Pierwszy jest taki, że niewykorzystywana wiedza oraz umiejętności zanikają. Nasz mózg nie ma potrzeby przechowywania „zbędnych” informacji. Drugi powód jest taki, że uczestnicy szkolenia mają świadomość z bezużyteczności tej wiedzy przez co tracą motywację do nauki. Ta zaś jest kluczowa dla sukcesu edukacji.
Na szczęście czeskie i słowackie firmy doskonale zdają sobie z tego sprawę. Najnowsze badanie* przeprowadzone przez firmę LMC w 2022 roku pośród 665 klientów korporacyjnych pokazuje, że dokładnie 50% firm motywuje swoich pracowników oferując takie szkolenia, których pracownicy naprawdę potrzebują. Zaś 39% firm twierdzi, że oferuje szkolenia wynikające z realnych potrzeb firmy i powinno to być wystarczającą motywacją dla pracownika.
Czy pracowników trzeba w ogóle motywować do nauki?
Dlaczego nie wystarczy darmowa edukacja oferowana przez firmę? Dlaczego właściwie firmy muszą aktywnie motywować pracowników do nauki?
- Zmotywowany pracownik osiąga znacznie lepsze wyniki w nauce.
Zmotywowany do nauki pracownik doskonali nie tylko własne know-how oraz umiejętności, ale zwiększa także konkurencyjność całej firmy.
- Szkolenia i rozwój należą do najpopularniejszych benefitów pracowniczych.
Jeśli potrafisz zaprojektować dobry plan szkoleniowy dla pracownika i przekonać go, że szkolenie ma sens oraz zastosowanie w praktyce, zyskasz zadowolonego oraz zmotywowanego pracownika. Motywacja do nauki to jeden ze sposobów na zatrzymanie utalentowanych pracowników w firmie.
- Niektórzy pracownicy potrzebują po prostu małego „impulsu”.
Specjaliści ds. HR w wyżej cytowanym badaniu na bazie swoich doświadczeń stwierdzają, że motywacja do nauki wśród pracowników jest stosunkowo wysoka. Jednakże spora część pracowników potrzebuje delikatnego „impulsu” w postaci dobrej oferty, aby chętnie oraz aktywnie uczestniczyli w szkoleniach.
Jak zorganizować szkolenie, aby zawierało treści faktycznie użyteczne dla pracowników
Szkolenie, które faktycznie motywuje, odpowiada na problemy i rozterki pracowników. Pomaga mu rozwiązywać problemy, z którymi faktycznie boryka się w swojej codziennej pracy. Jak jednak, jako osoba odpowiedzialna za szkolenia, możesz zadbać o to, aby taka edukacja była faktycznie dostępna dla pracowników?
Zapytaj o to samych pracowników
Po co wróżyć z kryształowej kuli. Lepiej zwrócić się z zapytaniem bezpośrednio do tych, którzy mają uczestniczyć w szkoleniu. Warto mieć wiedzę na temat aktualnych problemów i potrzeb pracowników. Wiedzą o tym również czeskie i słowackie firmy. Dlatego prawie wszystkie badają aktualne potrzeby szkoleniowe swoich pracowników. Aczkolwiek połowa z nich robi to sporadycznie lub raz w roku. Idealnie zaś byłoby, gdyby firmy posiadały wypracowany system umożliwiający na bieżąco monitorować potrzeby szkoleniowe pracowników.
Deleguj przygotowanie strategii szkoleniowej na menedżerów zespołów
Firmy odchodzą od scentralizowanego planowania strategii szkoleniowej. To właściwy kierunek. Jeśli plany szkoleniowe opracowują bezpośredni przełożeni, tym większe prawdopodobieństwo, że będą się one opierać na realnych potrzebach oraz doświadczeniach pracowników. Dlatego w 48% firm to menedżerowie zespołów przygotowują plany szkoleniowe. Mają oni codzienny kontakt z pracownikami i znają potrzeby pracowników.
Zaoferuj pracownikom maksymalną elastyczność, np. oferując szkolenia online
Możliwość wyboru spośród wielu tematów, elastyczność czasu i miejsca, indywidualne tempo i niezależność od innych uczestników kursu. To zdaniem firm są główne zalety szkoleń online, które korzystają z tej formy rozwoju pracowników. 49% firm wymienia jako główną zaletę nauki online możliwość pójścia przez uczestników własną drogą i skupienia się na tematach i zagadnieniach, które ich interesują.
Nie lekceważ szkoleń wewnętrznych
Trafność poruszanych tematów i praktyczne zastosowanie nowo zdobytej wiedzy to jedna z największych zalet szkoleń stacjonarnych. „Szkolenia peer-to-peer prowadzą przełożeni swoim pracownikom, dlatego omawiane wtedy sytuacje dotyczą bieżących spraw i problemów w firmie. Jeśli więc Twoim celem jest zmotywowanie pracowników i „zarzucenie im marchewki”, aby skorzystali z przydatnych i oferowanych informacji, nie należy bagatelizować czy tez pomijać szkoleń wewnętrznych.

Praktyczne aspekty motywowania pracowników
Andrzej Niemczyk
Jeśli do tej pory motywowałeś/aś pracowników intuicyjnie, ten kurs pomoże Ci rozpoznać kluczowe potrzeby motywacyjne i dopasować do nich skuteczne metody motywowania.
*Źródła badań
Podczas badania przeprowadzonego w 2022 roku, skontaktowaliśmy się łącznie z 665 czeskimi i 70 słowackimi firmami z bazy danych LMC s.r.o. i Seduo.cz. Jednocześnie należy poinformować, iż firmy te mają ogólnie pozytywne podejście i stosunek do szkoleń. Wyniki naszych badań mogą nie odzwierciedlać stosunku wszystkich firm w Czechach i na Słowacji.
Większość ankietowanych firm, a dokładnie 493 firmy czeskie i 54 firm słowackich, zatrudnia obecnie ponad 50 pracowników. Natomiast 172 firmy czeskie i 16 firm słowackich objętych badaniem zatrudniają 49 lub mniej pracowników. W naszym badaniu ankietowaliśmy pracowników, którzy współdecydują, zamawiają lub prowadzą szkolenia dla pracowników w firmie.